Vecka 32 :)

I helgen har d inte hänt mycket.... mest hängt hemma, fixat med barnvagnen och bilbarnstolen =)

Har nu kokat alla nappar som jag har köpt så att d e klart, samt nappflaskan....
Så jag inser nu att jag verkligen har ALLT jag behöver till bebis... i alla fall allt nödvändigt... och säkert jäkla massa onödigt oxå.. men better safe than sorry har jag hört ;)

I alla fall så kan den lille dimpa ner när h*n känner för det nu.. jag e väl förbered....

Och idag går jag in i vecka 32 oxå, vilket betyder att det faktiskt bara är 6-10 veckor kvar innan h*n kommer!

Och jag tror att det är en liten pojke... vet inte riktigt varför jag har fått för mej det, har absolut inte haft nå drömmar eller nåt om d eller nå förkänningar.. och alla symptom jag har haft har vart blandade för tjejer och killar.... och alla säger olika gällande min mage.. hälften säger flickmage och hälften pojkmage.... Men av nåfon andledning tror jag att d e en pojke... ska bli super kul att se vad som kommer ut sen!

Ja som sagt har inte så mycket intressant att skriva... men här kommer i alla fall lite info om veckan jag nu går in i =)



Vecka 32 ♥

Kroppen: Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.
I vissa landsting görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska.

Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.


Kommentarer
Postat av: Mona Kjellström

Ja nu börjar det närma sig tills mosters lilla skrutt/a kommer :-) Det ska bli så himla spännande, Jag är så avis!!! Bebis kommer bli lika söt som du :P

2011-01-16 @ 01:02:36
URL: http://lovelymona82165.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0